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General Discussion / Re: Favourite/preferred Soundfont(s)
Last post by Raffaele Buscema -
Intanto i canali "normali" sono 15. Il canale 10 è riservato alle percussioni.
Poi puoi usare più sintetizzatori ("device"), ognuno con i suoi 15+1 canali. La vecchia soundblaster live aveva 2 synth HW!

Va bene che in una banda ci sono molti strumenti, ma le trombe possono usare più pentagrammi ma condividere lo stesso canale MIDI.
Idem per i flauti, e i clarinetti ecc...

E poi guarda che non sei tenuto a usare un canale per un solo (tipo di) strumento.
Se in quel momento uno strumento non deve suonare, il canale è utilizzabile per un altro, salvo poi rifare il cambio.
Per anni ho usato una Gem che aveva solo 5 patch (leggi: canali) contemporanee.
Non sarà sempre un pieno orchestrale, no?

Guardati qualche esempio nello scriptorium.
Cosa ne dici dei "Quadri" orchestrati da Ravel?

I quadri di ravel? Se mi dai il link lo ascolto con piacere
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General Discussion / Re: Favourite/preferred Soundfont(s)
Last post by Flurmy -
Intanto i canali "normali" sono 15. Il canale 10 è riservato alle percussioni.
Poi puoi usare più sintetizzatori ("device"), ognuno con i suoi 15+1 canali. La vecchia soundblaster live aveva 2 synth HW!

Va bene che in una banda ci sono molti strumenti, ma le trombe possono usare più pentagrammi ma condividere lo stesso canale MIDI.
Idem per i flauti, e i clarinetti ecc...

E poi guarda che non sei tenuto a usare un canale per un solo (tipo di) strumento.
Se in quel momento uno strumento non deve suonare, il canale è utilizzabile per un altro, salvo poi rifare il cambio.
Per anni ho usato una Gem che aveva solo 5 patch (leggi: canali) contemporanee.
Non sarà sempre un pieno orchestrale, no?

Guardati qualche esempio nello scriptorium.
Cosa ne dici dei "Quadri" orchestrati da Ravel?
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General Discussion / Re: Favourite/preferred Soundfont(s)
Last post by Raffaele Buscema -
The only way I can think of that this might happen is if there is another staff, below the one you set, that is on the same channel and has the pan settings at 64.

E.G. Staff1 is Trumpet 1 is on, say, channel 3 with pan at 25, BUT Staff2 is Trumpet 2 and is also on channel 3 but with pan at 64.  Because both staves are on the same channel the last staff processed defines all the staff settings for both staves, including pan settings.

Two files attached each with 2 staves:
PanDemo1.nwctxt is alternating trumpets on different MIDI channels (1 and 2), left, then right, then left again etc. and plays back that way.
PanDemo2.nwctxt is alternating trumpets on the SAME MIDI channel (1), staff 1 is set left and staff 2 is set right but on playback everything from both staves is to the right

Si ok funziona! grazie.
Ho notato che il massimo di canali sono 16.
Ma è impossibile non mettere 2 strumenti in un canale.. . In una strumentazione di orchestra e Banda sarebbe praticamente impossibile.
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General Discussion / Re: Favourite/preferred Soundfont(s)
Last post by Lawrie Pardy -
I tried to handle these values (127-0) But practically nothing happens. The sounds remain central.
With the Multipoint controller, on the other hand, I had a good spatial arrangement
The only way I can think of that this might happen is if there is another staff, below the one you set, that is on the same channel and has the pan settings at 64.

E.G. Staff1 is Trumpet 1 is on, say, channel 3 with pan at 25, BUT Staff2 is Trumpet 2 and is also on channel 3 but with pan at 64.  Because both staves are on the same channel the last staff processed defines all the staff settings for both staves, including pan settings.

Two files attached each with 2 staves:
PanDemo1.nwctxt is alternating trumpets on different MIDI channels (1 and 2), left, then right, then left again etc. and plays back that way.
PanDemo2.nwctxt is alternating trumpets on the SAME MIDI channel (1), staff 1 is set left and staff 2 is set right but on playback everything from both staves is to the right
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General Discussion / Re: Favourite/preferred Soundfont(s)
Last post by Raffaele Buscema -
Niente da ridire sull'indispensabilità, ma perché non imposti semplicemente "Staff properties -> MIDI -> Stereo pan" per i vari canali?
Sempre ammesso che tu non voglia dei pan dinamici, nel qual caso...
I tried to handle these values (127-0) But practically nothing happens. The sounds remain central.
With the Multipoint controller, on the other hand, I had a good spatial arrangement
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General Discussion / Re: Favourite/preferred Soundfont(s)
Last post by melismata -
I use NWC with VirtualMIDISynth  to drive Sinfonia_36.sf2 soundfont.

If I need to produce and MP3, then I export to MIDI and use Synthfont2 to render MIDI to MP£.  I use the same soundfont with  Synthfont2.  This software can use VST plugins but I never bothered to explore in that direction as my needs are satisfied just using the sf2.

Results are quite passable for, say, adding background music to a holiday snaps video.
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General Discussion / Re: Favourite/preferred Soundfont(s)
Last post by Flurmy -
Quote
La stereofonia la ottengo con multipoint controller e devo dire che è indispensabile.
Niente da ridire sull'indispensabilità, ma perché non imposti semplicemente "Staff properties -> MIDI -> Stereo pan" per i vari canali?
Sempre ammesso che tu non voglia dei pan dinamici, nel qual caso...
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General Discussion / Re: Favourite/preferred Soundfont(s)
Last post by Raffaele Buscema -
Well, when you don't have enough resources (RAM/CPU), then this is most probably the reason an "under-performing" system, because sound synthesis requires quite some resources.

You can verify your resources yourself by opening the task manager (when you right click in the taskbar, you can find the task manager link). If CPU or Memory or even disk pass 90%, then your PC cannot follow the software.
If you are lucky you can stop other resource consuming programs (like mail/browser/video software/...) and get a reasonable sound.
If that is not sufficient, you could opt for a "smaller" soundfont (if working with soundfonts) or less effects (if using VST based music).

I have tested different soundfonts in combination with virtual midi synth like
(*) Yamaha-C5-Salamander-JNv5.1.sf2 (591 MB),
(*) TOH-GM_GS_XG_SFX.sf2 (370 MB)
(*) titanic.sf2 (280 MB)
(*) SGM-V2.01.sf2 (235 MB),
(*) FluidR3_GM.sf2 (144 MB)
(*) WeedsGM3.sf2 (53 MB)
(*) sinfon36.sf2 (44 MB)
(*) merlin_gm36.sf2 (32 MB)
(*) Choir.sf3 (32 MB)
(*) GeneralUser_GS_SoftSynth_v144.sf2 (30 MB)
(*) merlin_plus23.sf2 (16 MB)
(*) Jeux14.sf2 (4 MB) - but this overwrites the first channels with only Organ sound

Finally I have chosen to install the relative small, older soundfonts WeedsGM3.sf2 (53 MB) and WST25FSTein.SF2 (21 MB) and I am very happy with it.

A long time ago I also tried to route the midi output to the virtual patch cables (MidiOx) and into a VST (synthfont), to get a long reverb for a church organ, but I did that only for one piece. 

What I recently did, was
(*) exporting an NWC file as midi
(*) recording my own voice with audacity
(*) importing both in LMMS (a free DAW) and adding soundfonts/VST's/effects/automations to the differents tracks
(*) export the final result in an MP3 file.
Maybe this isn't the best way to do it, but until I find something better, this is how I will work, I think.

Bart

I soundfont che finora ho scaricato me li supporta. Forse con i vst non riesce. Controllerò quello che mi hai detto. Io il reverbero lo metto dopo. Converto prima il midi in wav o mp3 e poi lo apro con cooledit.
La stereofonia la ottengo con multipoint controller e devo dire che è indispensabile.